Dette er et svar på interpellasjonen fra Kurt Atle Hansen (SV) fra Bianca Halvorsen kommunalsjef oppvekst i Vestvågøy. Svaret ble gitt i sist kommunestyremøte 21. juni.
Ved skoleårets start er de fleste stillinger besatt av kvalifisert personale. Ut over skoleåret skjer det at ansatte blir syke, får barn eller av andre årsaker blir borte fra jobb. Det planlagte fraværet kan en ta høyde for og planlegge for, men en kan ikke planlegge alt.
Det er direkte feil at kommunen «utnytter lave kompetansekrav i skolene». Skolene gjør det stikk motsatte. De forsøker å benytte de kvalifiserte lærerne de har når noen er borte i kortere perioder, men undervis i et skoleår er det langt vanskeligere å rekruttere nye lærere. Det er hovedårsaken til at en benytter andre dyktige mennesker, og en del av disse har den formelle lærerkompetansen som man i utgangspunktet ønsker seg.
Det med å gi ekstra ansiennitet for å rekruttere falt vel bort fordi det ikke er lov lenger. I skoleåret 2021/2022 var det 17 lærere som fikk videreutdanning for å imøtekomme kvalifikasjonskravet. Ny KOSTRA-tall fra 17.06.22 viser at andelen undervisningspersonale med godkjent utdannelse i Vestvågøy kommune er 92,8%. Vi får også godkjente lærere når vi rekrutterer til nytt skoleår.
Veldig mange som søker til oss, har veldig smal fagkrets. Det florerer av søkere med master i kroppsøving og friluftsfag. Matematikk og engelsk er det ganske bra med også. Norsk er mangelvare, men i samfunnsfag er det godt med søkere. En annen ting er at det er få søkere med 1. – 7.-utdanning og enda færre med spesialkompetanse innenfor nybegynneropplæringa.
I år var det veldig mange søkere med 8 – 13-utdanning. Det er litt på grensen i forhold til hva vi trenger i grunnskolen, og de som studerer til lektor-nivå har veldig smal fagkombinasjon.
Det som er det mest utfordrende er sykefravær underveis i året. Det har vi merket spesielt under årene med pandemi og særskilt denne våren, i både barnehager og skoler. Det er nesten umulig å få tak i vikarer, og allerede faglærte lærere stiller opp og tar timer utover sin egen prosentstilling. På sikt skaper dette slitasje i grunnbemanningen og er en reell belastning på både ansatte, elever og foreldre. Det går også utover all undervisning, der fraværet er.
Skolelederne følger opp sykefraværet etter gjeldende reglement og strekker seg langt for å tilrettelegge, så ansatte kommer seg tilbake i arbeid. Dette arbeidet er kontinuerlig.
Oppvekstområdet har hatt dette oppe i prosessen Rause og Robuste unga og i sluttrapporten ligger det to tiltak. Det ene er rekruttere og beholde – tiltaket og det andre er utredning av to-lærersystem, som vil avhjelpe utfordrende vikarsituasjoner underveis i året. Et forslag som også har vært diskutert, er å ansette en fast lærerstilling på hver skole, (to på Leknes) som faste vikarer. Dette vil avhjelpe betraktelig, men vi har ingen mulighet til dette, innenfor det økonomiske handlingsrommet vi har. Handlingsrommet er jo vikarutgiftene sett opp mot 8 faste lærerstillinger. Men, vi arbeider videre med dette videre i budsjettprosessen for 2023.
Mvh Kommunalsjef Oppvekst Bianca Halvorsen