Dette er et leserinnlegg fra en ekstern bidragsyter. Det representerer innsenderens synspunkter.
I kommunestyremøtet 7 februar i år, ble vi nok en gang introdusert for revisjon av planer. Denne gangen samfunnsdelen – moderplanen, som den blir kalt. Det var ikke bare vi som nå synes at arbeid med alle slags planer tar fullstendig overhånd. Planer, planer og planer sa Laila Christoffersen oppgitt.
Hva er egentlig galt med de planene vi har? Vi lager planer og reviderer planer for planen sin egen del. Ressursbruken er betydelig, for en kommune med etterslep i en rekke saker som gjelder innbyggere og bedrifter.
Vi tenkte at om planene må revideres, så burde i hvert fall det nye kommunestyret, etter valget til høsten, ta den ballen. Kanskje de mener at de mange hundre sidene av planarbeid vi allerede har, er mer enn nok. La oss få noe på plass, materialisere noe av det som allerede står i planene først.
Vi når ikke frem med slike kjetterske tanker, og slik «går no dagane» som ikke strekker til.
Vi fikk en heftig debatt om skolefruktordningen som K.dir fremmet. Alle elevene i de kommunale skolene skulle få en frukt 3 dager i uken- prislapp kr 600.000,-/år. Forslaget kom som et initiativ fra AP, som før forrige valg lovet skolemat til alle. AP følte vel at de ikke kunne gå til valg til høsten uten å levere noe. Det så ikke ut som om K.dir var særlig interessert i saken, noe vi godt kan forstå. Mindre forståelig er det at K.dir i det hele tatt fremmer en slik sak, nærmest på vegne av AP.
Bortsett fra SV, som gikk helhjertet inn for skolefrukt, og mente at dette viste forskjellen på Høyre og Venstresiden i politikken (hadde kanskje tenkt meg at andre saker belyser det bedre), dreide debatten seg mer og mer om dette var god ressursbruk i skolen, som mangler ressurser til så mangt.
AP/SP og flere til stemte, under budsjettvedtaket for året 2022, for at en godt fungerende skolekantine på Svarholt ble lagt ned fra skoleåret 2022/23, kostnadsbesparelse kr 160.000,-/år. Det er vist bedre at alle har en sånn pass dårlig tilbud, enn at det som fungerer godt blir videreført. Sånn blir vi alle likere. Skolekantinen på Svarholt var et svært godt bidrag til skolemiljøet, der klassene fra 5 til 10-ende møttes, enten de hadde med seg skolemat selv, som de fleste hadde, eller kjøpte sterkt subsidiert skolemat fra kjøkkenet. Møteplassen var etablert, rundt et godt tilbud. Ikke alle skolene har skolekjøkken i tilknytning til en aula, sentralt i bygget, så hver skole kunne finne sitt opplegg. Da hadde det gitt menig.
Tidligere erfaringene med utdeling av skolefrukt skulle også tilsi at dette ikke er en ordning man bør etablere på nytt.
Debatten bølget frem og tilbake til Anja Trones fra SP ikke uventet tok ordet, og ba om gruppemøtet, som konkluderte med utsettelse av saken. Det var nok det lengste hun fikk posisjonen med på i denne omgang. Debatten hadde tatt en pinlig vending for posisjonen.
En viktig sak fra Kontrollutvalget, ble lagt frem, som omhandlet varslingsrutiner i kommunen. En representant fra KRF og en fra FRP prøvde forsiktig å sirkle rundt temaet. Hvordan fungerer egentlig varslingsrutinene. Hvordan brukes varslingene til å bli bedre? Er det trykt å varsle for varsleren? Det var ingen reaksjon fra podiet, saken skulle ikke være gjenstand for debatt eller refleksjoner.
En annen rapport fra samme utvalg konkluderte med:
«Kontrollutvalget viser til kommunedirektørens orientering og ber kommunedirektøren utarbeide retningslinjer for politiske ombud som tar for seg godtgjøringer når ombud blir sykemeldt, ved permisjon og ulike fravær. «
og
«K-Sekretariatet har ingen opplysninger om hvorfor Remi Solberg ikke tiltrådte sitt ordførerverv når han, fra og med 17.september, bare var delvis sykmeldt.»
Det var heller ikke her noen vilje til å gi noe ytterligere informasjon om hva K.dir/politisk ledelse har lagt til grunn for utbetaling av godtgjørelse ved fravær, og kanskje viktigst hvorfor Ordfører ikke tiltrådte Ordførerstolen når sykeperioden var helt eller delvis over, men hadde annet ordfører-lønnet arbeid i kommunen. Slik at vi lønnet to Ordførere og en varaordfører.
Med Rådmannens «pensjonistavtale» i friskt minne blir man mildt sakt skeptisk, når informasjon og åpenhet uteblir.
Vi i VVK FRP har blant annet tatt på oss oppgaven med å etterspørre og grave frem opplysninger som ellers ikke finner dagens lys, og poengtere urimeligheter for enkeltpersoner og bedrifter. Vi blir ikke arbeidsledige med det første.