Widerøe Zero signerte tirsdag en intensjonsavtale sammen med Eve Air Mobility. Målet er 50 elektriske helikopter fly.
Dette melder Widerøe på sine hjemmesider i en pressemelding.
Tidligere i vår ble det kjent at Widerøe Zero ble tildelt forskningsmidler for å finne driftskonsepter for både et ni-seters fly og et helikopterfly (eVTOL).
Det utvidede samarbeidet med Eve vil akselerere dette forskningsarbeidet og se nærmere på hvorvidt et slikt konsept vil kunne egne seg for Norge, skriver selskapet i pressemeldingen.
Skal knytte øysamfunnene sammen
Målet med helikopterflyene er å knytte de mindre øysamfunnene tettere opp mot nærliggende byer. Det skal være et effektivt alternativ sammenlignet med andre transportformer som eksempelvis ferge.
Helikopterflyene krever mindre infrastruktur enn de større flyene, noe som også vil gjøre det lettere å innføre på mindre øysamfunn.
–- Vi ser frem til et enda tettere samarbeid med Eve i årene som kommer, sier Andreas Aks, administrerende direktør i Widerøe Zero AS i pressemeldingen.
-– Denne typen helikopterfly vil være et godt tilleggsalternativ, spesielt til og fra mindre øysamfunn med begrenset transporttilbud.
Ferdigstilles i 2027
Målet er å ferdigstille helikopterflyene i 2027, altså innen fire å, da skal helikopterflyene være klare og sertifisert for passasjertrafikk.
Eve tar sikte på at helikopterflyene skal være klare og sertifisert for passasjertrafikk allerede i 2027. Dette er imidlertid bare ett av flere konsepter Widerøe Zero utforsker. Parallelt med Eve-samarbeidet jobber de også med å finne et egnet alternativ for nullutslippsfly som kan opereres på det norske kortbanenettet for Widerøes Flyveselskap.