En vakker dag i juli pakka vi bilen full av camping-utstyr, to unger og to voksne. Vi peila oss inn mot sørøst og passa på å ha med nok myggolje.
Vi har hatt en fin tur selv om vi reiste fra finværet og modne multebær. Etterhvert som antall mil ble tilbakelagt, var det likevel noe som plagde meg mer og mer. Hva er det slags prosesser og kunnskap som ligger bak politiske avgjørelser om hvilke veier som skal bygges?
I Sverige var det flotte veier både i nord og i sør, i Norge var det derimot store kontraster. For eksempel kjørte vi på firefelts motorveier med høy fartsgrense i indre Østfold, nesten uten trafikk. Jeg kan med handa på hjertet si at den aller verste strekningen på hele turen var E10 i Lofoten. Veiene her var sterkt trafikkert. Trailere, bobiler, personbiler og syklister deler den samme, smale og svingete veien. Møteplasser er okkupert av turister som camper, eller raster.
Hva skal egentlig til for at de som har makt i Norge ser at disse veiene må utbedres, og helst skulle det ha vært gjort i går? Er det ikke nok gods, nok tømmer, nok ulykker, nok minutter spart? Hvorfor vil politikere på død og liv (bokstavelig talt) satse på fergefrie krysninger, når framtidens ferger mest sannsynlig kan driftes uten mannskap og klimagassutslipp? Hvorfor ødelegger vi myr og verdifull natur som Lågendeltaet for å bygge enda flere motorveier slik at vi kan spare minutter? Er ikke tryggere hverdagsveier i nord ei bedre prioritering?
Vel hjemme i Kabelvåg sitter jeg igjen med mange gode minner fra bilferien i år, men også sinne og tristhet over at Lofoten er foreslått ikke prioritert, og delvis nedprioritert i Nasjonal transportplan (NTP). Jeg er helt enig med Høyres Jonny Finstad i at det er helt feil at vi skal stille oss pent i køen og vente til Hålogalandsveien er ferdig. Det tar år med planlegging og forberedelser før første spade settes i jorda. Å være ute av NTP betyr tilnærmet stillstand i videre prosess. Det bør jobbes tverrpolitisk og intensivt for bedre E10 i Lofoten. Senere kan vi gjerne være uenige i trasévalg og andre virkninger, men den tida er ikke nå.