I en pressemelding fredag kunngjør det nyvalgte blågrønne fylkesrådet i Nordland sine prioriteringer for fylkesøkonomien. Fokus vil være på transport, utdanning og samarbeid med næringslivet for å opprettholde veksten i regionen.
Etter valget i høst erklærte det nye fylkesrådet at det skulle skje et «taktskifte» i fylket. Med et budsjett på om lag 8 milliarder kroner for 2024 og en økonomisk plan som strekker seg opp til 32 milliarder frem til 2028, legger fylkesråd for finans og organisasjon, Anette Åbodsvik Bang, frem strategiene for å realisere dette taktskiftet.
– Vi bygger oppunder den positive utviklingen i Nordland, forteller Bang i pressemeldingen. Hun fremhever ambisjonen om å skape et attraktivt fylke for ungdommen og understreker viktigheten av samarbeid med næringslivet for å sikre en fortsatt positiv utvikling.
Setter ned prisen
Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø opplyser at prisen på bussbilletter skal reduseres med 12 prosent.
– I tider hvor mange kjemper for å klare seg, vil et slikt tiltak utgjøre en forskjell, sier Kvensjø i pressemeldingen.
Prisnedgangen gjelder enkelt- og periodebilletter, men ikke Travelpass, som er et ukentlig frikort for bruk av alle kollektive transportmidler i fylket til en fast pris.
– Merkes i lommeboka
En nøkkelfaktor i den nye helhetlige planen er å tilrettelegge for rimeligere transport. Reduksjoner i prisene på buss og hurtigbåt siktes inn som tiltak som vil påvirke beboernes økonomi positivt.
– Dette vil virkelig merkes i lommeboka til nordlendingene, sier fylkesråden.
Utdanning får også et løft, med planer om hybelhus, internat og opprettholdelse av alle videregående skoler og studiesteder. I gjennomføringen av det nye budsjettet understreker Bang viktigheten av å spare der det er mulig, men med en klar målsetning om at sparingen skal berøre borgernes tjenester minimalt.
Fylkesrådet består nå for første gang av representanter fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre.