Den amerikanske finansavisen Wall Street Journal har vært på besøk i Lofoten. I helgen publiserte de en sak med utgangspunkt i spørsmålet: Er Lofoten like fint i virkeligheten som på Instagram?
Selv om artikkelen ble publisert i helgen, skjedde besøket over fem dager i oktober, i en tid med mindre turister, mildt vær, færre cruiseskip – og gode muligheter for å se nordlys.
Og nordlyset fikk han oppleve. Slik beskriver han opplevelsen for millioner av amerikanere:
– På en restaurant over polarsirkelen, akkurat idet tallerkener med langrøkt kveite ble servert, sprang alle ut i kulden. Over oss i en virvel av grønt danset nordlyset, surrealistisk, levende og pulserende. Selv om flere av nordmennene ved siden av meg hadde opplevd fenomenet mange ganger, var vi alle stille og skalv sammen idet himmelen forvandlet seg.
Siden journalisten sist var i Lofoten for ti år siden, har øyene eksplodert i popularitet. De er blitt vist i Hollywood-filmer, virale sosiale medier-poster og i cruiseskip-reklamer.
Wall Street Journal sparer på superlativene i en artikkel med en nedtonet stil, men omtaler Lofoten i tittelen som “stunning” (slående, red. anm.)
Det levnes videre liten tvil om at WSJ-journalist Tom Downey er begeistret for øyene våre. Han skryter blant annet av Hattvika Lodge på Ballstad, Hamnøy i Moskenes kommune og Trevarefabrikken i Henningsvær.
Men Svolvær i Vågan kommune hadde han lite pent å si om.
– Svolvær, mitt neste stopp og Lofotens største by, skuffet meg med sin usannsynlige følelse av en handlegate (strip, red. anm.) i sovjetisk stil, skriver han og forteller at han reiste videre umiddelbart.