Nordland fylkeskommune fordeler midler fra Statsbudsjettet, øremerket fartøyvern. Åtte av de rundt 30 vernede fartøyene i Nordland får støtte de neste årene.
— De fredete og vernede fartøyene våre representerer både fiskeri- og samferdselshistorie i Nordland, som er viktig å sikre for fremtiden.
Det sier fylkesråd for samfunn, kultur og miljø i Nordland fylkeskommune Arne Ivar Mikalsen i en pressemelding.
Han trekker frem at istandsettingen av fartøyene også er med på å opprettholde håndverkskunnskapen knyttet til bygging og vedlikehold av tre- og stålbåter.
Nordlands eneste fredete fartøy
Til sammen 6,3 millioner kroner skal fordeles til vernede og fredete fartøy. I første omgang er det snakk om at Fylkesrådet i Nordland tildeler 5 463 700 kroner i tilskudd til restaurering og vedlikehold av fredete og vernede fartøy i Nordland fylke.
Disse midlene er en del av det ordinære rammetilskuddet fra Riksantikvaren over statsbudsjettet. Fylkesrådet fordeler også innestående renteinntekter. Det fordeles også tilsagn for 2025 på 800 000 kroner.
Tilskuddet på 5 463 700 kroner for 2024 fordeles på følgende prosjekter:
- 1 980 000 kroner til MS Salten, Stiftelsen MS Salten
- 750 000 kroner til Gamle Helgeland, Stiftelsen Gamle Helgeland
- 133 700 kroner til Skogøy, Skogøys venner
- 1 600 000 kroner til Faxsen, Stiftelsen Faxsen
- 500 000 kroner til MK Roald, Skandferlaget MK Roald
- 250 000 kroner til Blomøy, Salten Veteranbåtlag
- 200 000 kroner til Gamle Lofotferga, Johnny Storvik
- 50 000 kroner til Anne Bro, Vågan Kystlag
Tilsagnet for 2025 på 800 000 kroner tildeles følgende prosjekt:
- 300 000 kroner til MS Salten, Stiftelsen MS Salten
- 200 000 kroner til Gamle Helgeland, Stiftelsen Gamle Helgeland
- 300 000 kroner til Faxsen, Stiftelsen Faxen
Gamle Lofotferga er Nordlands eneste fredete fartøy. Restaureringen av den er et viktig prosjekt som fylkeskommunen på sikt må prioritere tyngre enn i dag, skriver de.
Bedriften som før eide fartøyet er gått konkurs og det er i dag DNB, som panthaver, som forvalter fartøyet.
I påvente av nye eiere foreslås det å gi noe midler til eventuelle sikringstiltak mens det arbeides med å få på plass nye eiere som vil drive fartøyet videre.
Medvirker til vedlikehold
For å sikre strategisk og langsiktig arbeid med fartøyvern har fylkesrådet vedtatt en egen fartøyvernstrategi. Den legger føringer for hvordan tilskuddene skal fordeles.
— Vi mener det er viktig å følge store prosjekter frem til ferdigstillelse, slik at det skapes forutsigbarhet både for eierne og verft sier Mikalsen.
Målet med å dele ut disse midlene er å medvirke til at vernede og fredete fartøy blir vedlikeholdt og satt i stand etter antikvariske retningslinjer. Dette gjør at fartøyene kan bli en ressurs i en bærekraftig samfunnsutvikling, skriver fylkeskommunen.
I tillegg er det et mål å opprettholde kunnskapen om eldre håndverk og teknikker knyttet til tre- og stålfartøy, både blant den frivillige og den profesjonelle delen av fartøyvernet.
Fylkesråden mener det er positivt at det er en tilskuddsordning for fartøyvern. Det støtter opp både små og store fartøy som hver på sin måte representerer en del av fiskeri- og samferdsel historien til Nordland.