Flakstad arbeiderparti kommer med et hjertesukk til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Dette er et leserinnlegg. Det representerer innsenderens synspunkter.
Statssekretær Bent Joakim Bentzen har uttalt følgende til NRK angående veistandarden i Lofoten: “Her er det mange skredpunkter, det er farlig vei, og man har sett stor vekst i trafikken som følge av turismen”. Det er nettopp disse utfordringene vi også opplever, og ønsker med dette å tydeliggjøre de negative konsekvensene vi lever med til daglig. I dette hjertesukket setter vi særlig fokus på utfordringene vi opplever grunnet veksten i trafikken som følge av turismen.
Turisme er ei viktig næring i Lofoten, og står for en stor del av verdiskapningen i regionen. Selv om økt turisme er positivt, følger det også med noen negative konsekvenser for lokalbefolkningen. Vi har i løpet av de siste årene registrert stor økning i antall turister som besøker Lofoten med bil, – dette gjelder både personbiler, bobiler og busser. De fleste som kommer hit har tidligere bare kjørt på veier med betydelig bedre standard, eksempelvis bredere veier med midtstripe, så overgangen til våre veier blir derfor stor. Dette blir ekstra krevende på vinteren med spesielt vanskelige kjøreforhold. I løpet av en vintersesong er mange av turistene involvert i utforkjøringer og kollisjoner. Etter vår erfaring kan det skyldes manglende kjøreferdigheter på smale og svingede veier, under ekstreme værforhold som vi ofte har på vinteren. Til sammenligning må man for å få førerkort i Norge gjennomføre glattkjørings- og mørkekjøringskurs, mens vi registrerer at turister som mangler disse kursene, og aldri har kjørt på vinterføre, får lov å kjøre på våre vinterveier. Dette ser vi på med stor uro! Hver dag leser vi i avisene om ulykker der utenlandske bilførere er involvert, og vi gjør daglige observasjoner av livsfarlig adferd i trafikken. Dette påvirker hverdagen vår. Et eksempel er fra Lofotposten der en småbarnsmor uttrykker bekymring for trafikkutviklingen i Lofoten: – «Jeg tør nesten ikke ta med meg ungene i bilen lenger.» Hun uttalte seg i avisen, men vi vet at dette er en bekymring som de aller fleste av innbyggerne i Lofoten deler. For oss i Flakstad Arbeiderparti opplevdes det ekstra nært da to av våre medlemmer for en tid tilbake ble påkjørt av en minibuss med utenlandsk fører. De hadde flaks, uhellet resulterte kun i brukne ribbein. Vi har ingen å miste på grunn av livsfarlig adferd i trafikken!
Eksempel på uforsvarlig adferd i trafikken, er kjøring på motsatt side av, – eller midt i veibanen, stopp på bakketopper og i svinger for å ta bilder. Vi er klar over at det er ulik kjørekultur rundt om i verden, og at mange tenker det er greit å stoppe hvor som helst bare man setter på nødblinken. På smale og glatte lofotveier fører dette til farlige situasjoner. Et annet eksempel er at turistene som oftest kjører langt under fartsgrensen. Dette medfører irritasjon og stress, noe som kan bidra til uforsvarlige forbikjøringer.
For mange turister kan uvær oppleves spennende og eksotisk, og de ønsker gjerne å ta bilder av dette. De fleste har ikke forutsetning for å vurdere vær- og føreforhold, og vet derfor ikke når det er best å la bilen stå. Når de likevel kjører under disse forholdene, og kjører seg fast ,eller kjører utfor, blir de ofte en stor utfordring for utrykningskjøretøy og brøytemannskap.
Som nevnt ovenfor i uttalelser fra samferdselsdepartementet, er det ingen tvil om at veistandarden i Lofoten ikke er dimensjonert for den mengden trafikk som vi har både sommer og vinter. Når turistene i tillegg har manglende kunnskap og manglende kjøreferdigheter på vinterveier påvirker dette vår sikkerhet. Som tidligere nevnt er det mange som er skeptiske til å bevege seg ut i trafikken, da man ikke vet hva man møter rundt neste sving. Da er det bekymringsfullt å lese i lokalavisene at politiet ikke har fokus på utenlandske bilførere. I samme artikkel står det at det tidligere har vært et samarbeidsprosjekt mellom politi og utleiefirmaer for å informere om hvordan bilførere skal forholde seg på lofotveiene. Dette samarbeidet mener vi må vurdere på nytt og gjenopptas.
Et viktig tiltak vil være utbedring av veistandarden på E10 i Vest-Lofoten. Flakstad Arbeiderparti ble derfor jublende glade for at regjeringen hadde lagt E10 inn i Nasjonal transportplan. Dette er noe lokalpartiet har jobbet aktivt med, også i dialog med samferdselsdepartementet. Vi var spesielt glade for at dere ønsket å prioritere strekningen fra Napp til Å. Men, gleden ble kortvarig! Da regjeringen 22.mars la fram forslaget til ny Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036 ble det klart at strekningen Napp-Å tidligst får oppstart etter 2030. Å skyve oppstarten frem i tid er ikke forsvarlig, og det er uakseptabelt når vi vet at utfordringene vi står overfor ikke kan løses uten at det iverksettes nødvendige tiltak for å forbedre dagens trafikksituasjon vesentlig.
Utbedringen av E10 er ikke det eneste tiltaket som må iverksettes for å bedre trafikksikkerheten. Samarbeid mellom politi og bilutleiefirma bør gjeninnføres. Informasjon om hvordan man skal forholde seg på veiene vil kunne bedre kjøreferdighetene hos våre besøkende. Aller helst skulle vi sett at alle som kom hit på vinteren og leier bil, måtte gjennomføre glattkjøringskurs, men vi ser at dette blir vanskelig å gjennomføre i praksis. Et tiltak som er mulig å gjennomføre, og som bør være et minimum, er at alle som leier bil blir pålagt et nettkurs. Dette kurset må utvikles slik at det beskriver hvordan det er å kjøre på glatt underlag, i snøfokk med dårlig sikt, og på sørpeføre med dårlig veigrep og liten kontroll.
Et annet og viktig tiltak kan være å sette inn flere busser på de mest populære strekningene der det ikke går buss i dag, og å øke frekvensen på eksisterende bussruter. Dermed vil det bli enklere for besøkende å komme til, og å forflytte seg i regionen uten å være avhengig av egen bil. Avslutningsvis handler dette også om å bidra til holdningsskapende arbeid der man må jobbe sammen om å finne løsninger som gjør at både turister og fastboende tar hensyn til hverandre, slik at alle kan ferdes trygt på veiene i vår vakre region. Det finnes sikkert andre muligheter man kan se på, og vi bidrar gjerne til en positiv dialog, der vi i fellesskap ser på hvordan vi best mulig kan møte de utfordringene vi ser i dag.