Torghatten Nord har valgt norske Myklebust Verft til å bygge de to største hydrogenskipene i verden. Det melder de i en pressemelding.
De to hydrogenferjene skal frakte inntil 120 biler på Norges lengste ferjestrekning mellom Bodø og Lofoten. Ferjene blir verdens største hydrogenskip, og skal bunkres med hydrogen produsert i Bodø.
Administrerende direktør i Torghatten Nord Marius Hansen er stolt av at de får dette til i Norge.
— Hos Myklebust fant vi et miljø med høy kompetanse til en bærekraftig pris. Dette er et stort løft for det norske teknologi- og verftsmiljøet. Sammen med myndighetene er vi i ferd med å sette standarden for en helt ny klasse med skip, med et innovasjons- og klimaprosjekt i verdensklasse, sier Hansen i pressemeldingen.
Samferdselsministeren er fornøyd
Det blir oppbemanning og høy aktivitet ved Myklebust Verft i Gursken sør for Ålesund i overskuelig framtid, mens de to 117 meter lange ferjene bygges.
Administrerende direktør i Myklebust Verft Leiv Sindre Muren forteller at de er svært fornøyde med å ha kommet i mål med en avtale om å bygge verdens største hydrogenskip.
Også samferdselsminister John-Ivar Nygård er fornøyd:
— Jeg vil gratulere Torghatten Nord og Myklebust Verft med en viktig avtale for norsk maritim næring. Regjeringen er opptatt av bærekraft, gode lønns- og arbeidsvilkår, bruk av lærlinger, innovasjon og lokale ringvirkninger i våre kontrakter. Avtalen viser at norske skipsverft er konkurransedyktige, og den vil bidra til å bygge mer kompetanse innen nullutslippsløsninger, sier ministeren.
Ingen er i nærheten
Torghatten Nord forteller at passasjertrafikk med hydrogen over en så lang og krevende strekning ikke utføres noe annet sted i verden.
Designet og de tekniske løsningene som er tiltenkt de nye fergene skal ivareta alle sikkerhetsaspektene for ferjer som går langt i værutsatt farvann, forsikrer de.
Hansen i Torghatten Nord forteller at ingen andre maritime hydrogenprosjekter, verken i Norge eller internasjonalt, er i nærheten av skalaen og ambisjonene i dette prosjektet.
— Vi har derfor prioritert å bruke noe tid på å bygge et lag av norske leverandører med mål om å frakte lokalbefolkning, næringsliv og turister på en trygg, effektiv og komfortabel måte, sier han.
Klare i 2026
Ferjene skal etter planen leveres fra Myklebust Verft i løpet av 2026.
Leverandørene av design, teknologi, utrustning og hydrogen i prosjektet er norske, og prosjektet har også tett samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet Lloyd’s Register for å utvikle prosedyrer og sikkerhetsstandarder for en helt ny type ferjer.
— Når vi bygger to store skip fullspekket med ny teknologi, er det ønskelig at prosjektet er grundig gjennomarbeidet før kontrakten med verftet signeres. Nå har vi lagt et godt fundament for å lykkes med ambisjonene i prosjektet, sier Hansen sluttvis.
Hydrogenproduksjon i Bodø:
- Hydrogen regnes som en viktig energibærer for å lykkes med klimamålene, men det finnes ingen storskala produsenter av hydrogen i Norge i dag.
- Torghatten Nord blir den første store innkjøperen av hydrogen i Norge, og bidrar slik med utbygging av infrastruktur og industri for hydrogen. GreenH skal bygge et av Europas største grønne hydrogenanlegg i Bodø, som skal forsyne Lofotferjene med drivstoff.
- KPB har gjennomført en ringvirkningsanalyse av hydrogenfabrikken i Bodø, som vi ser at anlegget kan bety opp mot 400 årsverk i Bodø-regionen i driftsperioden.