Stiftelsen DOGA, som står for «Design og arkitektur», har over de siste 15 årene delt ut 4,1 millioner kroner til ni bedrifter i Nordland. Nå er de klare til å dele ut ytterligere 11 millioner kroner.
DOGA har siden 2009 delt ut nesten 115 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram.
Stiftelsen legger nå fra 10 til 11 millioner kroner i den årlige innovasjonspotten og ønsker seg flere søkere fra næringslivet i Nordland.
Reiseliv i Moskenes
En av de som har fått midler fra DOGA er Holmen Lofoten.
Færre fastboende og flere turister skaper utfordringer flere steder i landet, og Moskenes er kanskje kroneksempelet. I 2022 mottok Holmen Lofoten 500 000 kroner i DIP-støtte for å transformere Storbrygga på Moskenes til en bærekraftig møteplass og kulturarena for alle.
— Tradisjonelt reiseliv, der vi bare konsumerer uten å ha kontakt med stedets liv og puls, er på vei ut. Vi er alle på besøk et sted, enten i én time, ett år eller livet ut. Derfor ønsket vi å fjerne skillene mellom turist og fastboende. DIP-midlene ga Storbrygga-prosjektet handlingsrom til å finne ut av hva folk egentlig trengte, sier Ingunn Rasmussen, som eier Holmen Lofoten.
Rasmussen viser til god og tverrfaglig bistand fra Plenum Tjenestedesign, Egga Utvikling og arkitektkontoret Schjelderup & Gram, som sikret Holmen Lofoten innspill og kompetanse fra lokalbefolkningen, kommunen, næringslivet, akademia og kunstnere.
Anbefaler DIP
— Å være innovativ er noe vi alle kan være, men vi har rettet satsingen mot bærekraftig økonomi, sier Rasmussen.
Nå letes det etter finansiering til å realisere Holmen, og det er allerede gjennomført det som Rasmussen beskriver som interessante samtaler med investorer som liker prosjekter med høy innovasjonsgrad.
Hun nøler ikke med å anbefale DIP til andre aktører i Nordland.
— Offentlig finansiering kan ofte være så rettet mot suksess at du ender opp med å skape noe som allerede finnes. DIP-midler er for deg som virkelig vil innovere, og derfor anbefaler vi alle å sjekke de ut, sier Rasmussen.
Hun legger til at uten DIP hadde Holmen heller ikke hatt midler til å leie inn de aller beste innenfor arkitektur, forretningsutvikling og tjenestedesign.
For de som trenger en løsning
Støtteordningen DIP er ment å stimulere til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet.
— Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) i en pressemelding.
Støtteordningen er ment for de som er i den fasen der man har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.
Leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA Anne Elisabeth Bull sier at pengene fra DIP går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen.
— Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Bull.