Nordland fylkeskommune samarbeider med Vestland, Trøndelag og Finnmark om «Fremtidens hurtigbåt». Avgjørende for effektive bo- og arbeidsmarkeder langs kysten, sier prosjektlederen.
Prosjektet «Fremtidens hurtigbåt» er støttet av Klimasats. Det er et gjennomgående prosjekt helt fra skissestadiet til fullverdige båter som opererer i minimum 30 knops fart i ordinær hurtigbåttrafikk.
Prosjektleder Rolf Ole Jensen sier at hurtigbåttransport er avgjørende for effektive bo- og arbeidsmarkeder langs kysten.
Men, utslippene fra hurtigbåtene er i dag høye. Jensen poengterer imidlertid at det gir store muligheter for klimakutt, sammenlignet med andre transportformer.
— For lokale og regionale utslipp, så er nullutslipp på hurtigbåtene veldig viktig, sier Jensen i en pressemelding.
Foto: DNV.
To designer er levert
Hurtigbåter med hydrogen som energibærer er en av er en av løsningene som utredes for effektiv, bærekraftig kollektivtransport langs kysten.
Elektrifiseringen av ferge og buss er godt i gang i Norge, men det grønne skiftet henger betydelig etter når det kommer til hurtigbåter, forteller Jensen.
Prosjektet «Fremtidens hurtigbåt» har vært i gang i noen år allerede, og nå har to leverandører levert innovative design på hurtigbåtkonsepter med hydrogen som energibærer.
Neste steg i prosjektet blir å få bygget fartøy som kan være piloter i uttesting og overgang til ordinær rutetrafikk.
Begge designene har fått midlertidig sikkerhetsgodkjenning fra Sjøfartsdirektoratet, forteller Jensen.
Løfter skroget med luftputer
De to designene er designetr av henholdsvis ESNA og TECO 2030 og Umoe.
ESNA sitt forslag til hurtigbåtdesign med hydrogen som energibærer er basert på «surface effect ships»- teknologi.
Dette er fartøy som bruker luftputer til å løfte skroget delvis ut av vannet, noe som bidrar til lav motstand og god bevegelse. Dette designet er med på å få ned energiforbruket. Båten de presenterte har de valgt å kalle The Arctic tern.
— Skrogformen er designet for ekstremt lav motstand, noe som gir gode sjøegenskaper og minimalt med sjøsprut i høy fart. Overbygget er designet for lav luftmotstand og vindgenerert støy. Hydrogenområdet skal være bak, og passasjerområdet foran, forklarer Nere Skomedal som er designer i ESNA.
ESNA-båten skal ha plass til 275 passasjerer, med 174 på hoveddekk og 101 i salongen. Båten vil være 38 meter lang, 15,2 meter høy, og er holdt så kompakt som mulig.
— Båten kan ha en maksfart rundt 40 knop, og en servicefart på 35 knop. Rekkevidden er hele 160 nautiske mil, sier Skomedal.
Lavvekts brenselscellemodul
Båten designet i et samarbeid mellom TECO 2030 og Umoe har to faste sideskrog med skjørt foran og bak.
— Vi bruker viftesystemer for å blåse opp en luftpute som gjør at båten løftes ut av vannet. Dette gir lavere energiforbruk, forteller Fredrik Aarskog som er direktør for forretningsutvikling i TECO 2030.
TECO 2030 og Umoe har utviklet en kompakt brenselscellemodul med lav vekt som er ekstra relevant for hurtigbåter som er veldig vektsensitive.
Foto: Illustrasjon.
Aarskog forteller at de gjennom prosessen har startet med å oppfylle de maritime kravene, for så å optimalisere produktet.
TECO har gjort en del forbedringer sammenliknet med det som fantes i markedet fra før, noe som gjør teknologien bedre tilpasset hurtigbåtsegmentet.
— Denne båten er 35 meter lang, har en topphastighet på 45 knop og rekkevidde på over 200 nautiske mil. Båten kan ha opptil 280 passasjerer, sier Aarskog.
Vil ha staten med
Fylkesdirektør i Nordland fylkeskommune Odd Inge Bardal er leder i styringsgruppa for «Fremtidens hurtigbåt».
Han vil ha staten med videre for å sikre framdrift i prosjektet.
— Hurtigbåten er jo det eneste alternative transportmidlet for svært mange øyområder langs kysten, poengterer Bardal.
«Fremtidens hurtigbåt» er kommet til et punkt der fylkeskommunene er avhengig av statlig medfinansiering for å få fullført prosjektet, mener Bardal.
Foto: Thor-Wiggo Skille/NFK.
— Med nye, utslippsfrie hurtigbåter vil vi sikre en effektiv og miljøvennlig transport for store bo – og arbeidsmarkedsregioner langs vår langstrakte kyst, avslutter Bardal.