Dette er et leserinnlegg. Det representerer innsenderens synspunkter.
Kommentar til leserinnlegg i Lofot-tidende 24.05.24
FORTVILET
Da jeg først leste innlegget ble jeg dypt fortvilet. Hvordan kunne dette skje, dagen etter folkevalgtopplæringens temadager, som var svært bra. – Oppsummeringen konkluderte jo med at det var viktig at vi har felles forståelse for at det haster å finne veien videre til godt samarbeide om det viktige bærekraftsprosjektet i Moskenes.
Direkte trivelig var det å dele lunsj sammen med administrasjonen. Vi løftet opp viktigheten av møteplasser hvor vi sammen tar opp tema, som videre kan løfte flere nivå i kommunen. Som ikke behøver være å være av typen offentlig oppvask, eller noe som kan gi vår kommune tap av omdømme.
ALVORLIG
Deretter ble jeg alvorlig med tanke på overskriften. Bare det at det lekkes eller at noen skulle ta med seg dokumenter fra lukkede møter er ille. Det forstår alle. Dokumenter skal leveres inn, sensitiv informasjon av art som kan skade innbyggere må vi holde tett om. Ferdig snakka.
IRRITERT
Deretter ble jeg irritert. Hvorfor har ikke Larsen, Berntsen og Gabrielsen bare anmeldt direkte, i stedet for å publisere konspirasjonsteorier for alle i avisen, uten at det er bunnet av granskning?
Rekk opp hånda, den som tror at folk nå blir gående å skule, på hvem som kan være tysteren. -For innbyggerne har jo ikke vært tilstede i lukkede møter, hvordan kan de vite hva vi har drøftet politisk? De kan ikke gjøre seg opp en mening, når de ikke har vært tilstede.
FOKUS
Innbyggerne leser avisen og det som skrives på Facebook. Avisen er en viktig arena for oss politikere, hvor vi viser vårt fokus.
Det har hele tiden vært ordførers jobb å gå ut å roe ned situasjonen, informere om fakta når aviser har vinklet ting feil, eller hendelse av usant opp mot vår administrasjon har funnet sted. Å samle oss politikere til positivt samarbeid med administrasjonen, blant flere forventninger.
Moskenes kommune bør fremstå som en seriøs og løsningsorientert arbeidsgiver, slik at vi ikke taper omdømme eller at politikerskapt uro får fortsette ukontrollert i mangel på tydelig ledelse. Det er mange stemmer i avisene nå. Hva er det vi som samlet kommunestyre vil fortelle innbyggerne?
Under temadagene for folkevalgtopplæring, fikk vi fremvist rollefordelingen vi skal jobbe med fremover. Avisene, får vi håpe greier å skrive nyansert fremover. Verden har farger og nyanser. Det har kommunestyret også.
Selv er jeg mektig imponert over administrasjonen vår: Alt hva de har fått til under svært pressede forhold, og sågar i mangel på applaus fra arbeidsgiver. Den må vi komme med offentlig snart.
NYSKJERRIG
I modus for litt politikerkrim, tar jeg på meg Sherlock Holmes lua sammen med skribentene, og etter å ha lest leserinnlegget nøye, lest varselet nøye, og lest avisartiklene nøye: -Jeg forstår godt at folk begynner å lure på om det foregår noe muffins.
MUFFINS
Det er ikke lett å følge med i de forskjellige b-sakene, når jeg selv ikke klarer forstå ut fra leserinnlegget om Larsen, Berntsen og Gabrielsen vet noe som ikke resten av kommunestyret vet. -Eller spør de om det hypotetisk kan ha skjedd? Det bør naturligvis avklares på vegne av innbyggerne.
Varselet fra kommunedirektøren vil komme ut. Nå har endelig en av de navngitte politikerne opphevet taushetsvernet knyttet til egne sensitive opplysninger. -Det er bra. Vi politikere er offentlige personer i vervet.
AVKLARINGINGSBEHOV
Kommunestyret bør avklare flere ting for innbyggerne; Varselet ikke minst.
Det handler om innbyggernes trygghet på at ting gjøres riktig. Det handler om de kommunalt ansattes sikkerhet på profesjonalitet i arbeidsforholdet. Vi har bla. et ansvar for fremtidig rekruttering til vår administrasjon. Vi bør fremstå som en attraktiv arbeidsplass.
-Jeg kan ikke tenke meg til at noen ønsker at deres personlige arbeidskontrakter, utover budsjettvedtak som administrasjonen skal forholde seg til, blir behandlet politisk.
Det er også grunnen til at jeg (alene) stemte mot at vi politikere skulle få innsyn i kommunelegens arbeidskontrakt.
Den vedkommer ikke meg som politiker. -Nå har hele kommunestyret sett den, og jeg kan heller ikke der erindre at den har vært snakket om av kommunepolitikerne i etterkant, i aviser.
Som en del av kommunestyret synes jeg det mange ganger er slitsomt å stå i rollen. Spesielt det å stadig må stå i negativt fokus, eller gå gjennom møter med nesten konstant mistenkelighet og lite synlig tillit. Vi behøver å endre fokus.
FOKUSENDRING
Negativt fokus gjør noe med oss. Forskning viser at det er i positivitet og tillit vi vokser og utvikler oss raskest. Ja motsatsen er vel tillitsmangel. Så hvordan kan vi best løse opp i dette?
Det er et klokt spørsmål som vi forhåpentligvis snart får svar på, når prosessveileder er her for å bistå oss, ref siste enstemmige vedtak i kommunestyret.
GOD LØSNING
I Lofotposten 22. mai kan vi lese at kommunedirektøren sier: “Det mangler struktur på samarbeidet i hverdagen, og dette er viktig å få på plass nå som Hanna er tilbake. Tett dialog vil lette samhandlingen framover, og vil være avgjørende for framdrift i arbeidet for et Bærekraftig Moskenes.”
Det var en god ide fra kommunedirektøren. Nå som ordfører også har fått den glade melding om friske 15 millioner tilført fra staten, gir jeg tillit til at hun fra sitt kontor, igangsetter god struktur på samarbeidet, som vil lette samhandlingen fremover.
Det er min bønn som medlem av kommunestyret at vi nå kommer videre i fremdriften mot et bærekraftig Moskenes.
Jeg forventer at det legges opp til at alle skal komme helskinnet ut av dette. Det er god ledelse.
MISTENKSOMT
Leserinnlegget er mistenksomt.
Hvis Larsen, Berntsen og Gabrielsen kun snakker om hypotetisk mistanke de har, så er det jo trist om det skrives et leserinnlegg med trusler om anmeldelse, om ikke-navngitt person, som på toppen av det hele kan være mistenkt feilaktig.
Jeg finner ikke noe skrevet i Lofotpostens artikler som tyder på at det er lekket noe fra “053/24 B-sak”. Heller ikke fra “033/24 B-sak”. Men jeg kan ta feil..
-Det vil være fint om Larsen, Berntsen og Gabrielsen peker ut dette.
Det samme gjelder artikkel 16/05, som omtaler vedtakene som ble gjort i den åpne delen. For meg ser det ut som at avisen har fått kopi av varselet som ble sendt inn, og den påfølgende email-rekken.
Mange har jo mottatt mailen: både statsforvalter, postmottaket, om ikke fler utover kommunestyret. Arbeidstilsynet vil jeg også anta at det havner hos etterhvert. Politiet vil nok lett finne elektroniske spor.
TYTTEBÆRPOLITI
Tilbake til leserinnlegget: Larsen, Berntsen og Gabrielsen skriver i leserinnlegget: “Diskusjoner mellom ansatte, folkevalgte og innbyggere kan konkludere med og mistenke feil person, noe som kan få alvorlige konsekvenser og uopprettelige skader for den som rammes.”
Etter min oppfatning kan leserinnlegget dessverre bidra til at samtlige i organet rammes av mistenk fra kolleger eller annet tyttebærpoliti.
Leserinnlegget er jo dessuten noe selvmotsigende. Spesielt det de fremhever i tredje avsnitt. Jeg prøver å forstå, og hopper frem og tilbake mellom avis-vinduene, opp mot leserinnlegget: Ja det baller jo fort på seg.
- Det er fremmet feil informasjon i et lukket møte av kommunedirektør,
- Som har fått feil informasjon fra (ukjent) politiker i et annet lukket møte,
- Fra et lukket b-møte (som mangler offentlig vedtak og protokoll, og således
ikke lovlig satt). - I et møtereferat som tilsynelatende ikke er lekket til pressen.
- Som pressen skriver rett ut, at de fikk innsikt i fra varsel på email.
- Som siterer fra varsel, at referatet ikke engang er godkjent av
kommunedirektøren.
Hva er det jeg går glipp av her? -Hvordan vet Larsen, Berntsen og Gabrielsen hva som er sagt i medarbeiderutvalges møte, hvis de selv ikke var der? Var det ikke lukket?
Klart folk blir nyskjerrig når politikerne fremstiller større fokus på å finne tystere, enn å behandle varselet på seg selv på en solid upartisk måte. Ja slik varselet på kommunedirektøren ble behandlet.
URO
Mest av alt tror jeg slike leserinnlegg skaper mer uro, irritasjon og rykter. Det skapes uggen mistanke på alle de ulike folkevalgte. Jeg tror det sågar kan gjøre folkevalgte redde for å snakke i møter eller i media. At det kan bygge opp under frykt og konspirasjons-tanker om hverandre.
Det har vært ille å se kommunens administrasjon omtales så ensidig dårlig i media. Selv har jeg forsøkt å korrigere noe av informasjon på sosiale platformer, og jeg fikk omtrent hodet kappet av. Det er ikke sunt. Det må et helt kommunestyre som kollegie til, for å vise vei for innbyggerne når det stormer. Med ordfører i spissen.
ANMELD
Ja, anmeldt det – det er min oppfatning. Isteden for å komme med tomme poff i avisen om mulige lekkasjer. En ekstern og faglig granskning er alltid å foretrekke for å få på plass viktig tillit til folkevalgte. -Ja, omtrent samme råd jeg forsøkte å gi kommunestyret i møte 13/5. Send det med et smil, og åpne
armer, det er mitt råd.
Det er det minste innbyggerne bør kunne forvente av folkevalgte. Det er en verdighet jeg forventer av mine kollegaer i kommunestyret. At vi virkelig kan stå for det vi gjør. Har vi gjort feil, er det en ære å vise til forbedring.
Samtidig som en politiundersøkelsen, og diverse til KS for juridisk vurdering, bør det også sendes til kontrollutvalget for en lovlighetskontroll – og ikke da bare med tanke på saksbehandling – men slik at vi får ting på det trygge. Det er vel ingen ting å være redd for hvis vi har gjort alt rett.
KONSEKVENSEN
Den 16/05 kunne man lese i Lofotposten at det foregår en konflikt mellom ordfører og kommunedirektør (under bildet av at kommunedirektør får utdelt en sykkelhjelm fra ordfører da hun tiltredde jobben).
Alle vedtak vi politikere gjør, får en konsekvens. Alt vi gjør her i livet får en konsekvens: Det er omtrent som biljardkule-prinsippet, av David Hume. Når en biljardkule treffer en annen og får den til å trille, er dette et eksempel på årsak og virkning.
VARAORDFØRER
Vedtaket 13/5 lød blant annet at varaordfører skal «..følge opp kommunedirektøren og ivareta hennes arbeidsforhold inntil tiltakene er gjennomført». Varselet som er kommet på tre ‘topppolitikere’ i Moskenes, endte utover det vedtaksmessig, i at det skal behandles internt.
Grunnen til at jeg stemte mot, var ikke for å være vanskelig. Det er fordi jeg oppfatter at det kan se litt rart ut at vi skal granske et varsel på oss selv (levert fra ledelse). Grunnen var også praktisk: At varaordfører kun har en 10% stilling. En halv arbeidsdag pr uke.
Ved å gjøre et slik vedtak, har vi ikke bare tatt beslag på varaordførerens arbeidstid i lang tid fremover. Varaordfører kan brukes til mye nyttig hva gjelder å løfte vår kommune.
Det vil jo nå mest sannsynlig ta svært lang tid før det omfattende varselet blir behandlet ferdig. Det kan umulig være en holdbar situasjon i arbeidsforholdet til en ansatt. Arbeidstagere har rett på å få behandlet sine varsel innen rimelighetens tid.
VURDERING
Vedtaket bør derfor vurderes juridisk.
-Spesielt fordi det i siste kommunestyret var såpass uro, at det avissak av det. Spesielt også fordi vi har erfart tre forskjellige ordfører på kort tid. Det kan være lurt å ha varaordførers kapasitet ledig, for det som nå behøver all vår fokus.
Varaordfører kan bistå ordfører i tiden med omstilling og behov for samarbeid med administrasjonen.
VINKLING
Det er ofte negativ vinkling på det som skrives i Moskenes. Jeg vil tro mang en innbygger har vært fortvilet i omstillingsprosessen. -Over både det ene og det andre.
Det har nesten etablert seg en offentlig sannhet om at det bare er bråk i Moskenes. -Det er en slags naturlov at negative stemmer har en tendens til å overdøve det positive som vokser frem.
Det er en av grunnene til at jeg finner kommunedirektørens varsel så samfunnsinteressant. Jeg kjenner meg igjen i varselet, uten at jeg skal behøve å diskutere innholdet utover hva som er publisert i avis, leserinnlegg eller stormkast på sosiale media. At varselet skal bli behandlet godt.
BRÅKET
Det er ikke et uvant spørsmål å få: -Hvorfor det er så mye bråk i Moskenes? Det er vel noe, jeg vet ikke hva mer jeg kan si i fare for å bli anmeldt.
Det jeg egentlig synes vi skal spørre om oss er: -Hvorfor går det plutselig så mye bedre i Moskenes?
GLADSAK
Vi behøver gladsaker i Moskenes nå, og vi har vi masse å ta av.
Ikke bare har vår administrasjon allerede nådd punktet hvor kommunens økonomiske piler har begynt å peke opp – Noe som er fantastisk, og som jeg tror vil gi håp og inspirasjon til mange andre kommuner i lignende situasjon.
Det er spennende at brevet fra statsforvalter øremerker målene midlene skal brukes på. “Pengene er øremerket for å styrke kompetanse og kapasitet, hovedsakelig gjennom samarbeid mellom kommunene om kommuneøkonomi, administrative funksjoner, kommunehelsetjenester, tekniske tjenester og opplæring av folkevalgte.”, kunne vi lese i VG, i går.
Det er spennende, lærerikt og engasjerende å være politiker i Moskenes disse dager. Jeg håper vi får se mange fine gladsaker fremover.
Med tanke på at sommeren allerede er i full gang i Moskenes, er det kanskje heller ikke så lenge til reiselivet blir helårig. Det betyr at vi i løpet av de neste årene kan forvente flere helårige arbeidsplasser, og med det en hau nye innbyggere i bunken hos folkeregisteret.
Tenk om Moskenes ble den kommunen som hadde størst innbyggervekst i regionen. Vi må se fremover. Legge tilrette politisk for muligheter.
Jeg har stor tro på at vi har de rette folkene ansatt for den videre snuoperasjonen i Moskenes. Jeg gleder meg til å se hvor langt de kan ta oss. Det fordrer at vi politisk heier dem positivt frem.
29.mai, 24.
Runhild Olsen, uavhengig kommunestyremedlem i Moskenes kommune.