Etter en måned på havet kommer Brødrene Angelsen hjem med senior i kveld. Skjermdump fra Marine Traffic

Angelsen Senior kommer i kveld

Skrevet av Marius B. Staveli
26.02.2019 16:34 - OPPDATERT 26.02.2019 20:01

Tirsdag ettermiddag var Angelsen Senior i gang med sjarmøretappen fra Bodø til Ramberg.

Etter planen skulle de nå kai ved 19:30 tiden tirsdag kveld, etter å ha brukt en måned på seilasen fra verftet i Pula i Kroatia.
– Det ble en og annen stopp underveis for å gjøre noen små justeringer og forbedringer på båten, så det gikk med noen dager. Nå skal vi til Ramberg og vise frem båten, så skal vi til Moskenes for å få montert fabrikken og bruket, sier Øystein Angelsen.
Brødrene Terje, Øystein, Hans Jørgen og Sigmunn ser frem til å møte familie og venner igjen etter en flott seilas.
– Vi har fått testet båten i forskjellig vær, mest fint vær da. Vi har sett skilpadder og månefisker, vi har sett delfiner svømme foran baugen. Vi har fått oppleve den travle skipstrafikken i Gibraltarstredet og vi har gått over den engelske kanal. Det har vært mange spennende opplevelser, og mye fint å se, sier Øystein Angelsen.

Lang reise
Angelsen har ikke helt tatt inn over seg hvordan det blir å komme hjem med båten, men reflekterer rundt hvordan familiebedriften har endret seg fra da hans oldefar, bestefar og gammelonkel oppgraderte fra Nordlandsbåt til skøyte på 47 fot i 1925.
– For de må det ha vært en enorm forskjell, og vi har kommet langt siden da. En av grunnene til at vi nå satser, og investerer i ny båt er jo og at vi har etterkommere som er interessert. At tradisjonen skal gå videre, sier Angelsen.
Oldefarens skøyte gikk i arv, og den var i bruk til 1979. Da fikk brødrene Angelsens far bygd ei ny skøyte, og den har blitt voksne 40 år.
– Vi er rett og slett en generasjonsbedrift, sier Angelsen.

God arbeidsplass
Angelsen Senior er en hybridbåt, og den første i Norge av sitt slag i denne størrelsen.
– At vi valgte å gå foran skyldes at vi fikk hjelp fra Enova og Innovasjon Norge, samt at vi ser at det er mulig å spare penger på drift og vedlikehold. Forhåpentligvis vil det etterhvert vise seg på bunnlinja, sier Øystein Angelsen.
– Også er det klart at vi har fått en god og trygg arbeidsplass. Jeg har jobbet på noen båter, og må si at det er godt når man går til kai og skrur av motoren - å få litt fred i ørene og bare få litt stillhet. Jeg tenkte på det senest mandag kveld, da jeg skulle sove. At det var veldig behagelig stille om bord, enda vi gikk på diesel. Når vi går på batteri er det helt stille, sier Angelsen.
– Det vil være med på å gjøre at folk kan stå lenger i arbeid. For meg er det for sent, men det kommer folk etter meg, sier Angelsen.
– Dette skal bli en god og trygg arbeidsplass, sier han.

Varm båt
På vei nordover har de hatt med en elektriker og en ingeniør fra det kroatiske verftet hvor båten ble bygd.
– De har hjulpet oss underveis. Vist oss ting og hjulpet oss underveis. Det er viktig at alt fungerer som det skal. Det var litt spennende da vi kom til Rørvik forleden dag. Da var det sørvest kuling, med liten storm i kastene og en del opplett. Vi gikk nært land, og med strøm og vind, ja da kan små problemer fort bli store, sier Øystein Angelsen.
Når han og brødrene kommer til kai, tirsdag kveld, markerer de en ny epoke i familiebdriften. Endringen er kanskje ikke like stor som da hans oldefar og bestefar gikk over fra Nordlandsbåt til skøyte, men familiebedriften har utviklet seg mye på 94 år.
– Nå er det nesten like stille om bord som det var da de gikk på vind, men det er nok varmere. For en av fordelene med den nye båten er at kjølevannet fra motoren brukes til å varme opp båten, sier Angelsen.

Debatt
Avisa Lofoten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.