- Jeg forventer at begge prosjektene tas inn i Nasjonal transportplan (NTP), sier hun i en pressemelding.
Haukland understreker at etableringen av Freyr er helt avhengig av at Polarsirkelen lufthavn blir realisert, og at den også stiller nye krav til innseilingen til havna.- Batterifabrikken vil bety en regionforstørring og økt trafikk som stiller nye krav til samferdsel. Det vil blant annet kreve ny flyplass i Rana, sier hun.
Statsminister Erna Solberg har tidligere lovet at investeringsbeslutningen kommer i revidert nasjonalbudsjett i år. Nå forventer fylkesråden at hennes egne partifeller, statssekretær i Samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, og statsråd Hareide (KrF), tar inn prosjektet i NTP.
- Jeg har gitt tydelige signaler om at Polarsirkelen lufthavn og utbedring av Rana havn må komme med i NTP for å kunne tas med i revidert nasjonalbudsjett i mai, sier Haukland. Hun har også vært tydelig på at innseiling og mudring i Mo i Rana blir viktig for å få logistikken til å flyte tilfredsstillende framover.
- Å kunne ta imot skip uavhengig av størrelse vil utgjøre en stor forskjell for Rana som europeisk transportknutepunkt, sier hun.
- Derfor er det viktig at også dette prosjektet, med en kostnadsramme på rundt 113 millioner kroner, kommer inn i neste NTP.
Hun mener det også ligger en stor gevinst i at betydelige mengder forurensing fjernes i havna samtidig.
- Det er nå det gjelder, og jeg vet at både Noresjø og Hareide har stort engasjement i disse to sakene. Derfor er jeg svært spent men samtidig optimistisk med tanke på prioritering i NTP. Lufthavna vil bety et før og et etter, ikke bare for Ranaregionen, men for hele Helgeland, sier Haukland. Ny NTP er forventet å komme før påske.