Den første utgaven av Arctic Race of Norway gikk innom Lofoten. Nå er rittet tilbake og for første gang sykles det fra Å. Foto: Pauline Ballet/Arctic Race of Norway

Markedsverdi: 270 millioner kroner

Skrevet av Thomas Rud
23.11.2018 18:00 - OPPDATERT 25.11.2018 11:02

Arrangøren anslår at årets Arctic Race of Norway hadde en markedsverdi på 270 millioner kroner. Neste år er det Lofotens tur.

Den 1. etappen av neste års sykkelritt Arctic Race of Norway går fra Å til Leknes i Vest-Lofoten. Flere internasjonale sykkelstjerner kan komme til å stille, og tv-bildene blir sendt til 190 land over hele verden.

– Hvis Nord-Norge skulle ha kjøpt den markedsverdien ville det kostet 270 millioner kroner, sier Arctic Race of Norway-direktør Knut Eirik Dybdal.

Vil treffe norsk marked
Rittet starter den 15. august neste år og varer til den 18. august. Rittets første utgave i 2013 var innom Leknes og Lofoten, men det er første gang rittet besøker de ytterste Lofot-kommunene.

– Markedsverdien går også andre veien. For vår del handler det om at vi får bygd rittet som et viktig arrangement. Norge er også et marked. Å skape blest blant nordmenn med å være turister i eget land er viktig, fortsetter Dybdal.

Selv om Lofoten er en kjent reiselivsdestinasjon tror direktøren at rittet kan bidra til å nå flere grupper mennesker.

– Det kan jo treffe en annen type folk som ser dette på tv. De kan være interessert i å reise hit og få andre typer opplevelser man ikke får andre steder, sier Dybdal.
Da de presenterte neste års planer sier han at folk utenfor Norge synes det var morsomt at startskuddet gikk på et sted som hete Å.

– Folk ante ikke at det var et sted som het Å. Det skal sendes 380 timer med tv fra dette rittet, og da er det viktig å vise frem nye plasser. Det handler om å vise fram de lokale plassene og vise at folk som bor der er stolt av det, forteller Dybdal.

Mye å organisere
Han sier at det er mye organisering som skal til for å stable et sykkelritt som Arctic Race of Norway på beina, men at de har gjort seg mange nyttige erfaringer siden oppstarten i 2013.

– Eksempelvis så må alt av infrastruktur settes opp og bygges ned fra dag til dag og etappe til etappe. Vi har overført den kunnskapen vi sitter med fra gang til gang, forteller Dybdal.

[annonse]
Selv om kunnskapen med å arrangere sykkelritt ligger hos arrangøren, skal de hente kunnskapen om Lofoten fra de ulike vertskommunene.

– Vi skal gå sammen med kommunene før jul slik at de får komme med innspill il hvordan deres kommune kan fremstilles best. Dette skal blant annet brukes til en mediebok for kommentatorene og media, sier Dybdal

Debatt
Avisa Lofoten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.