Barna fulgte ivrig med da kokk Roy Magne Berglund viste hvordan man skulle tilbrede fisk og grønnsaker til middagsmat.
Opplevelser fra lokalmiljøet sto i kø for 68 elever ved skolen i uka før vinterferien. Med 25.000 kroner fra den kulturelle skolesekken kunne skolen for første gang på flere år presentere fiskerinæringa over en hel uke. Nicolai Pettersen (8) synes det hadde vært en flott uke. Lukta var likevel en liten utfordring.
– Vi laget fisker og fargela dem. Så var vi også på besøk på fiskebruket. Det var fint å få besøk av kokken Roy Magne, selv om jeg ble litt kvalm. Jeg orket ikke fiskelukta, men den skal jeg bli vant til, sier Nicolai.

Sammen med kompisene Matiss Abele (8) og August Walsvik Johansen forklarer de svært så engasjert om fiskeuka.
– Jeg synes det var spennende å lære om fiskerne og hvordan de skjærer tunge. De tar den på en pik og skjærer av tunga, sier Matiss entusiastisk.
Også August synes det har vært morsomt å lære om lofotfiske før og nå. Selv om han er arvelig belastet.
– Siden både bestefar og pappa er fiskere visste jeg hva alt var, og hva de brukte det til på fiskebruket, forteller August.
Emma Madelen Alfheim (8) og Riana Rist (8). Synes også det var ekstra artig å lære om å skjære tunge.
– Det er en veldig morsom undervisning. Vi har lært masse om torsk og hvordan de sløyer fisk og pakker den på fiskebruket, sier Riana.
Vemund Forsbakk (7) og Frøya Aagård (7) i 2. klasse viste stolt frem båtene de og resten av klassen hadde laget. Kreativiteten var det lite å utsette på.

– Jeg tenkte at det skulle være en slags vinge med en mast bakpå båten. Så kan de gå planken fremme. Det har vært morsomt å lære om det, sier Vemund.
–Så har vi også lært masse om mat og grønnsaker. Vi så en grønnsak som så ut som et juletre, men jeg husker ikke hva den heter, sier Frøya.
Heller ikke lærer Lisa Arctander husket hvlken grønnsak det var snakk om. At det likevel har vært mye læring for elevene er det liten tvil om.
– Vi har vært innom mange av fagene i løpet av uka, og det blir en litt annerledes hverdag for elevene. Elevene har vært velidg engasjerte, og det er flott å se, sier Arctander.

Hun sier at det har vært mye ny kunnskap for mange av elevene.
– Men de har verken ville ta pauser eller dra hjem fordi de har vært så opptatt av å jobbe med oppgavene de har fått, forteller Arctander.