Nina Beyer og Anders Tangrand ønsker å vise frem særpreget med Vestvågøy.

Nina og Anders vil sette lokalt preg på turistinformasjonen

Skrevet av Thomas Rud
20.03.2019 14:00 - OPPDATERT 21.03.2019 12:03

De nye driverne av turistinformasjonen på Vestvågøy vil sette sitt eget preg på det de skal tilby de besøkende. Lokal kunst er blant det som skal løftes frem.

Nina Beyer og Anders Tangrand åpnet Silo ved Meieriet kultursenter på sensommeren i fjor. De gledet seg uansett til sin første hele sommersesong som galleri. Da sjansen til å drive turistinformasjon bød seg sendte de inn et tilbud, og forrige uke bestemte kommunen at de skulle få muligheten. 

– Nå blir det en ekstra dimensjon. Vi så at vi lå midt i smørøyet med tanke på plassering, og vi så at det var veldig gode muligheter for å kombinere galleriet med turistinformasjonen. Siden jeg er opptatt av presentasjon ser jeg at det lar seg gjøre å opprettholde den kunstfaglige biten, samtidig som vi skal være der for turistene, sier Beyer. 

Ansetter daglig leder
De kommer til å ansette en daglig leder for turistinformasjonen som blir ansatt på heltid. 

– Vi skal gjøre det på vår måte, og vi skal fremstå positivt. Det blir mer liv og røre, og det gleder vi oss til, fortsetter Beyer. 

Hun sier at både hun og Tangrand har arbeidet i servicenæringa i flere år. Tangrand har også tatt imot turister i glassblåserverkstedet på Vikten. Alt dette skal bidra til å sette et lokalt preg på turistinformasjonen. 

– Særpreget gir seg selv ut fra de varene vi har her. Det blir lokal kunst og lokale varer, men selvsagt også postkort og bøker. Dette kommer til å utvikle seg naturlig når vi kommer i gang. Det viktige for oss er å være et godt vertskap, og vi kommer til å ta oss en runde i turistnæringa for å få en oversikt over deres ønsker å behov. Vi kommer også til å ta oss en runde med dem som skal jobbe her i sommer rundt til de forskjellige slik at de får god kunnskap om det som rører seg, forteller Beyer. 

I tillegg til dette er det snakk om en workshop som del av galleriet og turistinformasjonen. 

– Det er en workshop for turister og besøkende. Vi tenker vi kan ha en stasjon der de kan se hvordan kunsten blir til. Eksempler her er grafikk, trykk eller andre små formater, sier Beyer. 

Innen 1. mai
Det skal være en helårlig drift av turistinformasjon som for øvrig følger kravene fra NHO reiseliv. Nå gjenstå en hektisk periode frem mot åpning. 

– Nå skal vi passe på å komme skikkelig i gang, så blir veien til mens man går, sier Beyer. 

Ambisjonen er å jobbe så raskt og effektivt som mulig slik at turistinformasjonen kommer på plass. Hun og Tangrand har fått mange positive tilbakemeldinger

– Jeg tenker at vi har et lokale vi kan tilpasse oss i, og vi ønsker å representere Lofoten på en god måte. Vi må også tilpasse lokalene noe, og vi skal finne en daglig leder. Vi ønsker å komme i gang senest 1. mai, sier Beyer. 

Debatt
Avisa Lofoten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.