VANT: Adm. Dir. Sigvald Rist, Produktgruppesjef Guro Jahre Lund, Produktgruppesjef Agnete Bell, Markeds- og innovasjonsdirektør Camilla Beck Sætre, Nasjonal Salgssjef Maya Krogstad, Key Account Manager Andreas Stabell Johansen i Lofotprodukter. Foto: Pressefoto

Sjømatproduktene "Lofoten" kåret til Norges sterkeste merkevare

Av Lars Eidissen
11.04.2018 09:08 - OPPDATERT 12.04.2018 14:09

I går ble det klart at sjømatmerket «Lofoten» gikk helt til topps, og vant konkurransen i skarp konkurranse med blant annet Grandiosa, Q-Meieriene og Nocco.

 Det er markedsanalyseselskapet Nielsen som deler ut prisen "Årets Merkestyrkepris", som kårer det sterkeste merkevarenavnet i Norge.

25 merker og kjeder i ulike kategorier var innstilt i konkurransen.

- Prisen henger veldig høyt, og dette er en stor anerkjennelse av arbeidet som er gjort for å bygge merkevaren Lofoten, uttaler markeds- og innovasjonsdirektør Camilla Beck Sætre.

- Gjør det enkelt å spise sunn og god mat

Kriteriene Nielsen legger til grunn er markedets utvikling siste år, merkets posisjon og utvikling i eget konkurransesegment, langsiktighet i merkets utvikling og medie-investeringer for merkevaren. En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet - det er i kjøpsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi til sin kategori.

- «Lofoten» har utviklet seg til å bli den største merkevaren innen fisk og sjømat i norsk dagligvarehandel. De har bygget sin merkevare ved å tilby spennende produkter som gjør det enkelt å spise sunn og god mat, som forbruker vil ha. I tillegg er «Lofoten» et merkenavn som assosieres med ferske rene råvarer, god kvalitet og stolthet. Lofoten hadde i 2017 en vekst på 14%. Dette er imponerende i en kategori med utfordringer. Så imponerende at «Lofoten» kåres til vinner av Nielsen merkestyrkepris for 2018, sier Georg Ellingsen, juryleder hos Nielsen.

Veksten fortsetter

Til Avisa Lofoten forteller Camilla Beck Sætre at den sterke veksten i fjor har fortsatt inn i det nye året.

- Vi har veldig god vekst i 2018, det er veldig positivt, sier hun.

- Hvor kommer veksten?

- Vi styrker vår posisjon innen våre to kjernekategorier, farseprodukter, som er fiskeburgere, fiskekaker og den type produkter, og røkt laks.

- Selger dere like godt over hele Norge?

- Vi står sterkt over hele landet, men det er ikke tvil om at man spiser mindre fisk på innlandet Norge enn langs kysten. Vi står også veldig sterkt i østlandsregionen. Man har andre områder hvor man har sterkere innslag av regionale merker, men vi står sterkt i hele Norge, sier en glad markedsdirektør.

Debatt
Avisa Lofoten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.