Bøker kan leses på så mange måter. I Den blå appelsin bruker de bøker aktivt i undervisning av blant annet språk.

Slik leker barnehagen bøker

Skrevet av Kurt E. Kleppe-Holm
09.01.2020 09:00 - OPPDATERT 15.01.2020 07:55

I Den blå appelsin Kanvas-barnehage ønsker de avbrytelser og spørsmål underveis i lesestunden velkommen, og det er ikke så farlig om lesingen glir over i lek før boken er ferdig. – En bok er så mye mer enn det som står mellom permene, sier barnehagelærer Silje Bergqvist Kristensen.

– Er det Monki, er det Monki? Seks barn stimler ivrig sammen på myke puter. Midt i rommet er et lavt bord dekket med grønn duk og pyntet med planter. Det er tid for lesestund i Den blå appelsin Kanvas-barnehage på Nordstrand. Vi befinner oss i jungelen, og ut av en grønn tøypose stikker hodet til en liten apekatt.

– Lesestundene her er veldig populære. Barna elsker når vi tar frem posene vi har laget til hver bok, forteller Silje Bergqvist Kristensen. Hun er barnehagelærer ved Den blå appelsin Kanvas-barnehage, og har ansvaret for språkopplæringen i barnehagen.

– Vi har fordelt de ulike ansvarsområdene mellom oss, og det fungerer kjempefint. Jeg bruker mye av tiden min på å bli god med språk, og så lærer jeg bort det jeg kan til resten av personalet, sier Kristensen.

Språkløyper
I Den blå appelsin har de ansatte hatt ekstra fokus på språk de siste to årene, og gjennom den nettbaserte ressursen Språkløyper, iverksatt av Kunnskapsdepartementet, har de tatt i bruk nye metoder for lesing av bøker.

– Bakgrunnen for at vi ønsket å ta tak i akkurat lesing er forskningen som viser at gutter henger langt bak jenter i lesing på skolen, og at barn som blir lest mye for får et mye større ordforråd og gjør det bedre på skolen. Vi hadde lyst til å se hva vi som barnehage kunne gjøre for å fenge gutta, sørge for at barna ble lest for hver dag og øke lesegleden hos alle, sier Silje Bergqvist Kristensen.

De ansatte i barnehagen har alltid lest mye for barna, men der hovedfokus tidligere var å lese boken fra perm til perm, uten for mange forstyrrelser, har de nå utvidet hvordan de leser bøker.

– Barna får komme med innspill underveis, vi undrer oss sammen med dem, og det ser vi at fenger, sier Kristensen. Hun besøker biblioteket fast en gang i måneden, og låner med seg 20-30 bøker av gangen som hun stiller ut i lesekroken i barnehagen.

– Jeg låner først og fremst nye bøker, og en blanding av både faktabøker, pekebøker, let og finn-bøker, bildebøker og kapittelbøker, slik at vi har mye å velge mellom, sier hun.

Fast lesestund hver dag
På en hylle i barnehagen står poser i ulike farger på rekke og rad, hver pose hører til en bestemt bok og inneholder flere konkreter som passer til fortellingen.

– På småbarnsavdelingen forteller man jo ofte eventyr med konkreter, og det har vi overført til de eldste barna. Vi trekker figurer, gjenstander eller kosedyr inn i bøkene, og det fenger veldig, spesielt for de som ikke synes det er så gøy å sitte stille å lese. Noen ganger får de lov til å være en av figurene, nesten som et rollespill, og etter lesestunden får barna leke med dem. Det er veldig stas, og det gir barna et helt annet forhold til historien, sier Kristensen.

I Den blå appelsin Kanvas-barnehage har de innført barnas pause midt på dagen, også for de eldste barna, for å ivareta barnas behov for ro og hvile. I pausen tilbys ulike bøker, og barna får velge hvilken bok de vil lese sammen med en av de ansatte.

– Det kan være utfordrende å få til en rolig pause for de eldste barnehagebarna, men det har vi løst med en daglig bokstund. Først presenterer vi bøkene for barna, viser frem bildene på omslaget og forteller litt om hva den handler om, deretter tar vi med oss grupper med barn og leser i 20-30 minutter. De barna som ikke vil lese, kan velge å høre på lydbok eller se på bokkino, der bilder fra boken vises på en skjerm, forteller Kristensen.

Boktips til foreldre
Også barnas foreldre har fått innføring og tips i hvordan de kan utvide lesingen hjemme. Barnehagen har holdt et eget foreldremøte med lesing som tema, og hver måned legger de ut boktips til foreldrene.

– Det er lett å velge de bøkene du selv er vokste opp med, men det er ikke nødvendigvis de barna har mest glede av. Derfor tipser jeg alltid om bøkene barna liker best av de jeg låner på biblioteket, slik at de kan være med å øke lesegleden hjemme også, sier Silje Bergqvist Kristensen, og legger til at det heller ikke alltid er de bøkene som faller i smak hos bokkritikere og andre voksne, som slår an hos de yngste.

– Det viktigste er at barna elsker dem, og at de får leseglede, forteller hun.

Et dryss av magi
– Jeg har alltid vært glad i å lese for barna, men nå har jeg enda større glede av det enn før, sier Berit Siegel. Hun er barnehageassistent ved Den blå appelsin, og har jobbet i barnehagen siden oppstarten i 2007.

– Tidligere var det om å gjøre å komme seg tilbake til historien hvis noen avbrøt, men nå bidrar tvert imot barnas engasjement til fortellingen. Ungene driver historien fram, og vi undrer oss sammen underveis. Historieformidlingen har rett og slett fått et dryss av magi, forteller Siegel. Hun setter stor pris på at alle de ansatte har fått den samme lesekompetansen.

– Vi har alle blitt inspirert til å lese på nye måter, og vi ser at barna får lyst til å lage historier selv, og spinner videre på hva som kanskje skjer på neste side. En ekstragevinst er at de har blitt bedre til å lytte på hverandre, forteller hun.

Inne på det lille rommet i Kanvas-barnehagen er Apestreker ferdig lest, etter mange avbrytelser, ivrige spørsmål og undring underveis. Nå får barna overta både apekatten og de andre dyrene som lå i tøyposen for å bruke dem i videre lek.

– Alle barna som har hørt historien har en felles referanseramme som gjør at de lett kan velge seg en rolle og komme inn i leken, sier Silje Bergqvist Kristensen. Hun mener boklesing også kan føre til god og inkluderende lek.

– Det er få ting som gir så mange og store gleder hele livet som leseglede, og det ser vi at vi legger et godt grunnlag for her i barnehagen, sier hun.

Slik leker du en bok:

  • Bruk tid på bokomslaget før du åpner boken. Skap nysgjerrighet, forventning og spenning til hva som kommer til å skjer.
  • La barna være en aktiv del av historien, og still spørsmål underveis som de kan svare på.
  • Husk at du ikke trenger å lese hele boken. Du kan også skumlese litt, eller velge å bare se på bildene og la barna fortelle hva de tror skjer underveis.
  • Varier hva slags bøker du tilbyr, og bytt dem ut regelmessig. Let og finn-bøker er spesielt godt egnet for de barna som snakker lite i løpet av barnehagedagen.
  • Bruk konkreter for å levendegjøre boken, og la barna leke med figurene etterpå. 

Les mer om:

Pedagogikk Barnehage