Slik så propellene ut etter møtet med Leknes lufthavn. Foto: Havarikommisjonens rapport

Trodde piloten var rusa

Av Marius B. Staveli
12.10.2018 16:17 - OPPDATERT 12.10.2018 16:22

Piloten fra tyskland snøvlet, var uklar og ødela rullebanen på Leknes da han landet i høy hastighet uten at understellet var nede.

Det som skulle være en udramatisk «touch and go», en landing uten å stoppe for så å ta av igjen, på Leknes lufthavn i fjor sommer endte nesten i en alvorlig ulykke. Det slår Statens havarikommisjon fast i en rapport om nesten-ulykken.

Da kapteinen kom inn for landing på Leknes var det ifølge tårnet i: Et tempo de aldri før hadde sett på en «touch and go». I tårnet kunne de ikke se om landingsutstyret var nede, men de hørte at propellene traff rullebanen. Femten meter av rullebanen ble skadd i landingen.

Situasjonen ga de i tårnet en uggen følelse, og mistanken om at piloten var påvirket av alkohol eller andre rusmidler ble styrket. I tårnet hadde de opplevd piloten som snøvlete, uklar og vanskelig å kommunisere med i forkant av landingen. Etter landingen tok tårnet kontakt med politiet.

Da piloten landet på Vernes lufthavn Trondheim ble han tatt imot av ambulansehelikopter, fem ambulanser, to brannbiler og to politibiler. Her ble piloten sjekket, og det ble raskt avklart at han ikke var påvirket av rusmidler. Her ble det også oppdaget skader på alle flyets seks propellblad. Flyet ble reparert på Vernes før piloten fikk sette kursen videre sørover mot Europa.

Havarikommisjonen mener at piloten har forberedt seg godt på flyvningen, men at det skortet på den praktiske gjennomføringen. De mener at flyets kaptein ble overveldet av alle inntrykkene og arbeidspoppgavene i forbindelse med ministoppen på Leknes, og at hans mentale kapasitet ikke sto i stil med oppgaven foran ham.

De stiller spørsmålstegn ved kapteinens skikkethet i luften, etter det som minner om en sightseeing enn noe annet, samtidig som han lander på en ukjent flyplass med kort rullebane. Det taler heller ikke til kapteinens fordel at han fortsatte reisen sørover med et fly han burde ha forstått at var skadet etter det ublide møtet med underlaget.

Debatt
Avisa Lofoten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.